Κόσμοι ολόκληροι μπορεί να χωρίζουν τον έναν άνθρωπο από τον άλλον και αυτό είναι κάτι πολύ υγιές, κάτι που αποδεικνύει …
Τοξικές συμπεριφορές στον χώρο εργασίας
Σύμφωνα με την Dr. Christine Porath, συγγραφέα του Mastering Civility: A Manifesto for the Workplace, οι περισσότεροι εργαζόμενοι στις μέρες μας αισθάνονται πως δεν απολαμβάνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στον χώρο εργασίας τους.
Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν παράπονα για διακρίσεις που αφορούν το φύλο, την εθνικότητα ή την θρησκεία.
Έχουν υπάρξει περιπτώσεις εργαζομένων που έχουν λάβει υβριστικά emails, όπως στην περίπτωση των συνεργατών του σκηνοθέτη της σειράς : Walking Dead του, Frank Darabont.
Κατά την Dr. Christine Porath και πάντα βασιζόμενη στις δημοσκοπήσεις που έχει διεξάγει σε χιλιάδες εργαζόμενους σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να διαπιστώσει πως τους συμπεριφέρονται στον χώρο της εργασίας τους την τελευταία εικοσαετία σε μία δημοσκόπηση του 1998 οι μισοί από τους ερωτηθέντες απάντησαν πως έρχονταν αντιμέτωποι με αγενείς συμπεριφορές το λιγότερο μία φορά τον μήνα, το 2011 υπήρξε αύξηση του ποσοστού στο 55% και το 2016 στο 62%.
Αν και οι συνέπειες της αγενoύς και υποτιμητικής συμπεριφοράς στον εργασιακό χώρο δεν καταγράφονται, οι επιπτώσεις εξαιτίας της είναι μεγάλες.
Η Porath μαζί με την Pearson ασχολήθηκαν με 800 στελέχη επιχειρήσεων και με υπαλλήλους 17 επαγγελματικών κλάδων, όπου ανέφεραν πως συναντούν αντιεπαγγελματική συμπεριφορά στον χώρο εργασίας τους και έλλειψη ευγένειας με αποτέλεσμα να μειώνεται η επαγγελματική τους απόδοση αισθητά.
Από αυτούς που τους κακομεταχειρίζονταν το 47% ξεκίνησε να μειώνει τον χρόνο που αφιέρωνε στην εργασία του και το 38% επιπλέον και την ποιότητα.
Το 66% δεν μπορούσε να αποδόσει όσο θα ήθελε, ενώ το 78% έχασε το ενδιαφέρον που είχε για την εταιρεία.
Είναι πολλές οι συνέπειες που δεν γνωστοποιούνται ποτέ εξαιτίας της κακομεταχείρισης στον εργασιακό χώρο.
Πρωτίστως, το άγχος το οποίο λειτουργεί ανασταλτικά απέναντι στην εργασιακή απόδοση, αλλά και στους ίδους τους εργαζόμενους.
Οι αγενείς συμπεριφορές μπορούν να εξαντλήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα, να προκαλέσουν προβλήματα στην καρδιά, καρκίνο, σακχαρώδη διαβήτη και έλκη.
Ακόμη και στη σκέψη μιας τέτοιας συμπεριφοράς που μπορεί κάποιος να βιώσει για το πώς θα αντιδράσει την επόμενη φορά μπορεί να επηρεαστεί η ψυχική του υγεία.
Το 12% της έρευνας παραιτήθηκε από την εργασία του, δίχως να εξηγήσει στους εργοδότες τους λόγους.
Η Porath στα πειράματα που διεξήγε με τον A. Erez διαπίστωσαν πως η εργασιακή απόδοση έπεφτε κατά πολύ μετά από τέτοιου είδους συμπεριφορές. Αυτό αφορούσε και τους παρατηρητές ενός τέτοιου γεγονότος και όχι μονάχα όσους βίωναν κακομεταχείριση.
Στα πειράματα αυτά φάνηκε ότι η αγένεια δημιουργεί ζητήματα απροθυμίας και συνεργασίας.
Η Porath σε πειράματα με τις Valerie Folkes και τη Debbie MacInnis στο πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνα φάνηκε ότι υπάρχουν αρκετοί πελάτες που δεν αγοράζουν προϊόντα από μια εταιρεία που κακομεταχειρίζεται τους εργαζόμενους της, ακόμα και αν οι κακοί τρόποι της εταιρείας δεν θίγουν τους ίδιους.
Η γνωστοποίηση περιστατικών αγένειας, κακομεταχείρισης των εργαζομένων και οι φήμες περί “τοξικού” επαγγελματικού περιβάλλοντος στην Uber, έστρεψαν τους πελάτες της προς τους ανταγωνιστές τους. Η φήμη μιας εταιρείας ως εργοδότη επηρεάζει σημαντικά την δημοφιλία της στους πελάτες και το κατά πόσο θα συνεχίσουν να την επιλέγουν.
Οι επικεφαλής δίνουν το παράδειγμα. Στα αποτελέσματα μιας μελέτης διατμηματικών ομάδων, περιλαμβάνονται ενδείξεις ότι όταν οι ηγέτες συμπεριφέρονταν σωστά και δίκαια στην ομάδα τους, τα μέλη της αύξαναν την παραγωγικότητά τους, τόσο ατομικά, όσο και ομαδικά. Ήταν επίσης περισσότερο πιθανό να υπερβάλλουν εαυτόν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες εκτός των καθηκόντων τους. Όλα ξεκινούν από την κορυφή.
Σε μια από τις έρευνές της Porath με 20,000 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο, ανακάλυψε πως αυτοί που ένιωθαν ότι ο προϊστάμενός τους τους σεβόταν ήταν πιο συγκεντρωμένοι σε ποσοστό 92%, το 55% ένιωθαν περισσότερο απορροφημένοι από την εργασία τους, το 56% δήλωνε πως είχε βελτιωθεί η σωματική και ψυχική τους υγεία, έλεγαν πως αισθάνονται 1.72 φορές περισσότερη ασφάλεια και εμπιστοσύνη και σε ποσοστό 89% περισσότερη απόλαυση και ικανοποίηση από την εργασία τους.
Όσοι ένιωθαν πως έχαιραν σεβασμού από τους προϊσταμένους τους, είχαν 1.1 φορά περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν στις θέσεις τους από όσους δεν ένιωθαν κάτι τέτοιο.
Συνεπώς , εάν επιθυμείτε να δημιουργήσετε ποιοτικότερες συνθήκες εργασίας, απαλλαγείτε από τους τοξικούς ανθρώπους πριν να ενταχθούν καν στον οργανισμό σας.
Στη συνέντευξη επιμείνετε στην ευγένεια, χρησιμοποιώντας δομημένα ερωτηματολόγια εστιασμένα σε ερωτήσεις συμπεριφοράς. Ελέγξτε λεπτομερώς τις απαντήσεις, και προχωρήστε πέρα από αυτές, ακολουθώντας το ένστικτο σας.
Να εξηγήσετε αναλυτικά τις αρχές και τις αξίες του οργανισμού σας. Αναδείξτε την ευγένεια σε συστατικό στοιχείο του καταστατικού σας και φροντίστε να υπάρχει τυπωμένο σε ορατά σημεία. Ανοίξτε διάλογο με την ομάδα σας για να καταλήξετε ποια θα είναι τα όριά σας, τι θα θεωρείται φυσιολογικό και τι όχι. Στη συνέχεια, ξεκαθαρίστε στους υπαλλήλους σας, ότι χρειάζεται να θυμίζει ο ένας στον άλλο ότι όλοι είστε υπεύθυνοι για τη διατήρηση του συνεργατικού κλίματος και της καλής συμπεριφοράς του ενός, έναντι του άλλου.
Ένας σίγουρος τρόπος να τονίσετε πόσο σημαντική είναι για εσάς η καλοί τρόποι και η ευγένεια στον χώρο εργασίας, είναι να την αξιολογείτε και να την επιβραβεύετε. Βρείτε τρόπους να ενισχύετε δημόσια τους καλούς τρόπους συμπεριφοράς με επιβράβευση όσων τηρούν τον κανόνα.
Τέλος, οι επικεφαλής θα πρέπει να διορθώνουν την κακή συμπεριφορά άμεσα. O Danny Meyer, ιδιοκτήτης είκοσι επτά εστιατορίων στη Νέα Υόρκη, είναι υπέρμαχος της ευγένειας και δεν ανέχεται κάτι διαφορετικό από αυτό.
“Αν ένας υπάλληλος δεν διορθώσει τους κακούς του τρόπους άμεσα ” , λέει ο Meyer, “φεύγει”. Είναι πεπεισμένος ότι οι πελάτες μπορούν να “γευτούν” την αγένεια.
Ακόμα και οι πιο ταλαντούχοι chefs, δεν παραμένουν στα εστιατόρια του Meyer αν δεν δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στους συναδέλφους τους.
Η αγένεια είναι πολύ κοστοβόρα για να την αγνοήσουμε. Ας συγκεντρωθούμε στο να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα αλληλοσεβασμού , να είστε σίγουροι πως είναι προτιμότερη !
Τα παραπάνω βέβαια ισχύουν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις , στον δημόσιο τομέα ως γνωστόν τα πράγματα είναι ανεξέλεγκτα , ως πότε ;
* Η Dr. Christine Porath είναι συγγραφέας του Mastering Civility: A Manifesto for the Workplace.